lördag 16 oktober 2010

Fläskfile´gryta

Nu ska ni få receptet på en jättegod fläskfile´gryta som vi har intagit i kväll!
Jag gör olika varianter av den men detta är grundreceptet:


1 Fläskfile
2 burkar hela champinjoner 
1pkt Bacon
5dl Grädde (Välj gärna smalare alternativ typ Milda Mini Mat el. likn.)
2-300g CremeBonjour Vitlöksost (färskost! finns light att välja även här)
Salt
Peppar.

Putsa fläskfilen och skär i medaljonger ca 0,5cm tjocka. Bryn snabbt på båda sidor i stekpanna, salta och peppra. Lägg sen medaljongerna i en gryta, häll på grädden och låt koka på medelvärme ca 45min.
klipp baconet i cm stora skivor och fräs i stekpanna.
Lägg sen i champinjoner, bacon samt vitlöksosten när ca 20 min kvarstår av kokningen.
Salta och peppra efter smak.
Grytan är klar när köttet är mört och nästan ramlar isär!
Servera med ris eller potatis.

Idag skippade jag baconet (glömde köpa det) och tog kantareller istället för champinjoner, jättegott!

1 kommentar:

  1. Men fy tusan va gött det där lät då me fläskfile grytan. MUMMA.
    Som svar på din kommentar till mig idag:
    Ja man blir ju så jävla sugen att väga sig i tid o otid. :) Men ja ska defenetvit bara ta var 14e dag numera. :) Tack för uppmuntrande ord! KRAM!

    SvaraRadera

wibiya widget