söndag 6 februari 2011

Pizzabullar med västerbottenost!

Ikväll har vi bakat en variant på Pizzabullar!
Ljuvliga dofter sprider sig i köket.
Prova ni oxo receptet kommer här:

50 g jäst
3 dl Ljummet vatten
4 msk olivolja
1 tsk salt
8 del vetemjöl
ca 50 g finriven västerbottenost

Blanda ner mjöl, salt, jäst, ost och olivolja i en bunke
Tillsätt 3 del vatten, degen blir ganska fast.
Låt jäsa i ca 30 min under bakduk.

Dela degen i 2 bitar, rulla ut varje del till ca 5 mm tjocklek.
Därefter kommer vi till den smaskiga fyllningen!
Jag valde pepparsalami och fetaost, men du kan ta något annat som du gillar.
Jag tog ca 300g Fetaost och ca 150 g salami.
Fördela fyllningen jämt över degen, vik så ena halvan av degen in mot mitten
och vik den andra delen över.
Skär i skivor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt, täck med bakduk och låt jäsa 30 min.
Jag strödde över riven västerbottenost innan jag satte in dem i ugnen på 225gr i ca 20 min.
Mmmmmmmmmmmmm.

Pajen gillade att vara med och baka och jag fick äntligen prova min assistent som jag fick ta över efter svärmor, hon använder den nämligen inte så hon tyckte att jag skulle få den!
Det är en gammal Kenwood men den fungerar alldeles utmärkt!
Tänk att man KAN baka utan en Kitcken Aid ;-)


1 kommentar:

  1. TACK snälla för ditt stöd, det är verkligen inte bara bara att var sjuk idag, man får lägga så mycket energi få att strida med Försäkringskassan som man kunde använda till att försöka bli frisk och det påverkar en så mycket ekonomiskt att det inte är helt enkelt att få ihop livet på mer än ett sätt. Jag tycker det är bra att man stramat åt reglerna, för kan man jobba ska man inte kunna gå hemma, men det får finnas lite rimligare gränsr tycker jag...

    Hoppas du haft en bra helg!!

    Kraaam Bella

    SvaraRadera

wibiya widget